top of page
  • Forfatterens bildeElisabeth Linder

Rekruttering – Hemmeligheten bak en god stillingsannonse. Få oppskriften her!

Oppdatert: 5. jan.

Alle bildene i denne artikkelen er generert av kunstig intelligens.


Å skrive en god stillingsannonse er viktig for å tiltrekke deg kvalifiserte kandidater. Er du på utkikk etter rett kandidat, men opplever at den tradisjonelle og kanskje litt trauste stillingsannonsen ikke slår helt an? Her kommer noen kjekke tips til hvordan du kan piffe opp annonsen, slik at den blir lagt bedre merke til, samtidig som du bygger merkevaren din.

 

Snu perspektivet:

Isteden for å tenke hva en ansatt kan tilby dere, er det viktigere å fokusere på hva dere kan tilby en ny ansatt. Tenk at du skal selge jobben:

 

Hva er det beste med å jobbe hos dere?

Hvilke arbeidsoppgaver er de morsomste?

Hva er det beste med kollegaene?

Hva slags kultur er det på arbeidsplassen?

Hvilken samfunnsnytte har stillingen eller organisasjonen deres?

 

Du må fortelle kandidaten akkurat hva som er bra med jobben og arbeidsplassen, slik at kandidaten ser for seg hvordan hverdagen blir hos dere. Bygg en relasjon, fortell de gode historiene som skjer i selskapet og bygg tillit ved å la personligheten skinne gjennom. Vær ekte og spill på følelser – da vil kandidaten bli engasjert.

 



Tenk kandidat-fokusert i måten du skriver på:

Legg fra deg kravene som sier at kandidaten være på en bestemt måte. «Du være kreativ» er for eksempel veldig lite imøtekommende. Skriv heller «det er fint hvis du kan være kreativ» eller «for å trives med denne jobben tror vi det er en fordel at du er kreativ».

Vær høflig i måten du ordlegger deg og senk kravene til hvilken type personlighet kandidaten skal ha. Kjemien vil du jo uansett få et inntrykk av på jobbintervjuet.

 

Fortell om goder:

«Konkurransedyktige betingelser» sier generelt lite, utdyp derfor og fortell spesifikt hvilke goder det er snakk om; «tilgang på firmahytte for alle våre Yatzyentusiaster, utvidet helseforsikring med gratis fysioterapi, gratis medlemskap på treningssenter – helsen kommer selvsagt først!».

 



Finn målgruppen:

Tenk over hvem målgruppen deres er. Snakk sammen på tvers i organisasjonen og bli kjent med hva bedriften egentlig ønsker seg. Hvem prøver dere å nå? Gjør dere forstått, få annonsen til å henge sammen og ha realistiske krav til søker. Slik blir det større sannsynlighet at dere finner riktig person.


Karrieremuligheter:

Presenter klare karrieremuligheter og utviklingsstier for ansatte. Vis hvordan medarbeidere kan vokse og avansere innenfor organisasjonen. Invester i opplæring og utvikling - dette kan inkludere kurs, workshops, konferanser og andre muligheter for faglig vekst.

 

Kvalifikasjoner:

Angi de nødvendige kvalifikasjonene for stillingen. Skill mellom "påkrevde" og "ønskede" kvalifikasjoner for å tiltrekke flest mulige kandidater.

 



Språk og tekstforfatting:

Bruk et levende og engasjerende språk i annonsen - dette vil hjelpe å skille deg ut fra de standardiserte annonsene som en fort kan drukne i. Sørg for at budskapet er profesjonelt og lett forståelig. Gjennomgå stillingsannonsen grundig for grammatiske feil eller skrivefeil - en godt skrevet annonse gir et positivt inntrykk av virksomheten.

 

Merkevarebygging:

Vær bevisst hva du vil formidle. Husk at arbeidsplassens attraktivitet ikke bare avhenger av individuelle tiltak, men også av helheten og konsistensen i opplevelsen ansatte har hos organisasjonen over tid. Ved å jobbe kontinuerlig med å forbedre disse områdene, er det merkevarebyggende, samtidig som det kan bidra til å gjøre din organisasjon mer attraktiv for ansatte.

 

Til slutt:

Gi en kort oversikt, inkludert hvordan kandidater kan søke og hva som er søknadsfristen. Oppgi kontaktinformasjon for eventuelle spørsmål eller ytterligere informasjon. Dette inkluderer ofte en e-postadresse eller telefonnummer. Oppmuntre kandidaten til å søke – si at du gleder deg til å møte deres nye kollega!



 

 

 

 

 

 

 

 

54 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page